Vidéki vendégségben a
textiltervező ódon birtokán, ahol puha kelmék és csodás kézimunkák között a télre, s legszebb ünnepeinkre hangolódunk. De mi a közös kód egy csinos női táskán és
a parlament bársonyfüggönyén? Minderről és a rusztikus vidéki otthon, a földközeli életmód varázsáról kérdezem vendéglátómat, Káli Bettyt, mielőtt a ház férfi tagjai – Attila és Balázs – celebrálja a
szabadtűzön készült szarvaspörköltet nekünk...
"-A pesti Sohoban éltünk sokáig, de vágytunk egy természetközeli
elvonuló, feltöltődő helyre. Rengeteg épületet megnéztünk, mire rátaláltunk az
eredeti állapotú 2oo éves vályogházra és istállóra itt, Nódrádkövesden, 7o
km-re a fővárostól. A felújításnál törekedni akartuk az autentikus hangulat
megőrzésére, ragaszkodva a városi kényelemhez. Az átalakítást Buzás Miklós
felügyelte, aki máig a Skanzen főépítésze. Olyan technológiákat alkalmaztunk,
amely doh- és penészmentes, különlegesen jó klímájú életteret eredményezett.
Nálunk
természetes légkondicionálás és páratartalom-beállítás van, aminek ingyenes az
üzemeltetési költsége és soha nem fog meghibásodni. A mikrokörnyezetbe
szerettünk bele, majd ráébredtünk, hogy a belső Cserhát háborítatlan, tiszta
levegőjű közepére érkeztünk. A vidék olyan, mintha „az isten háta megett”
lennénk. A vidéki lét olyan életmóddal ajándékoz meg, amely ha
sokszor nehéz is, de mégis értékhordozó és értékteremtő. Ebből táplálkozik az a
civil tevékenységet, amelyben lehetőségeim szerint sokat próbálok tenni ezért a
kultúráért, különösen a nők helyzetének javításáért."
Halljunk pár szót életed kreatív, textiles vonaláról. Honnan ered, hogy
tört elő belőled a szépérzék és mit jelent számodra a szakmai team-munka ?
"-Gazdasági diplomám van, de közben mindig is a
professzionális otthonteremtés vonzott. Nagyanyám volt a családi belsőépítész:
folyvást átalakította, jó ízléssel átrendezte a házukat, s ez hatással volt rám.
Anyám révén a harmóniára való törekvés, a nőies vonal az, ami bennem és
munkáimban tovább él. Tinédzser koromtól
nagy műgonddal alakítottam ki lakhelyeimet, saját készítésű egyedi
ágytakarókat, függönyöket, szőnyegeket készítve. Majd képzőművész,
jelmeztervező, belsőépítész barátaim önzetlen tanításainak köszönhető, hogy
végül megtaláltam az igazi helyemet.
Az első megkeresés egy vidéki szálloda
textilmunkája volt, ez hozta a többit. Végül hosszú évekig egy neves
belsőépítész iroda projektvezetője lettem. Nagy építészeti megrendelésekben
csapatmunkában dolgoztunk: az alkalmazandó anyagoknak (fém, fa, üveg, textil), külön-külön
gazdája volt, attól függően, hogy a belsőépítész mely szakterületre helyezi a hangsúlyt. Én a textil területen főként egyedi kárpitokat,
függönyöket, szőnyegeket terveztem és kiviteleztem az iroda keretein belül és
most, egyéni tervezőként is."
Hogy határoznád meg azt a jól felismerhető vonalat, ami a textiljeid
stílusára jellemző? Az alkotói szabadság mellett a munkáid egy fontos és
igencsak alázatos részéről, az országházban zajló restaurálásról is hallhatunk?
"-Szeretem, ha
a munkáimban a kéz érintése meglátszik. Amikor különféle minőségi anyagokat
dolgozom össze, vagy az összedolgozást egy másik anyag vagy technika
„bevetésével” oldom meg az a cél, hogy egyedi dolgok szülessenek. Így a
végtermék egy alkotás, azaz „textilötvözet” lesz. A régi technikák
modernizálásával a mai kor enteriőrjeiben megjelennek hagyományaink,
gyökereink, ugyanakkor izgalmas az alapanyagok határainak feszegetése is.
Emellett a Parlament textíliáinak folyamatos megóvása és
karbantartása kiemelt feladat. Olyan szakembergárda végzi ezt a munkát, akik
között vannak 20-25 éves múltra visszatekintők. A ház szinte az életük része,
folyamatosan kutatják, így nagyon jól ismerik. Ebben a közegben nagy élmény
volt a korabeli hímzéses kárpitok adaptációja, és történelmi zászlók
rekonstrukciója. Jelenleg is a ház
ajtófüggönyei hímzéses bordűrjének rekonstrukciója folyik, aktív
közreműködésemmel."
Kérlek, mesélj saját LocalDesign márkádról, a hagyományőrző és mégis
végtelenül modern női táskáidról!
"-Egy
lakberendezési munkámnál találkoztam a kalotaszegi hímzéssel, a projekt végül
Kós Károly Építész Díjat kapott. Ekkor mélyedtem bele e kézimunka motívumvilágába,
melyből szerelem lett. Az a célom, hogy tovább éltessük ezt az ősi kódrendszert,
amit női táskáira időtálló, vastag anyagra, vastag szállal hímzük.
Hiszen benne
van a hímzés nőies finomsága, a női erő, ami ha úgy tetszik a "lágyság
hatalma". Az ősi technika átértelmezése számomra elhívást jelent, mert
ösztönösen találtam rá erre az útra. Persze később tudatossá vált a munka, a
táskák forma- és színvilágának, motívumainak megtervezésében. A táskán
megjelenő természet ihlette formák, színek és szimbólumok közvetítenek.
A páva
a hallhatatlanságot és a fényt, a nap a teremtő energiát és egységet, a tulipán
a nőiséget, az élet kapuját szimbolizálja: így minden egyes darab egyedi
jelentést hordoz. Rengeteg terv, idea van a fejemben, folyamatosan ihletett
vagyok. Szerintem, amit ebben az állapotban létrehozunk az nem a miénk. Mi
csupán közvetítők vagyunk az anyagi világ felé."
Jusson eszünkbe mindez, amikor ünnepein közelednek, s
ajándékainkat bontogatjuk…
December-januári Vizitkártyám nyomtatott formában a SzépLak magazinban. Ha csatlakozol a Vizitkártya közösséghez, nem maradsz le a következő otthon-kalandról. Köszönöm, ha a posztot megosztod!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése