A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) 15. jubileumi alkalmából új kezdeményezés indul a Fashion HUB-ban: egy életműsorozat, amely olyan magyar divatikonokat állít reflektorfénybe, akik kiemelkedő szakmai pályát futottak be. Az első beszélgetés vendége Pataki Ági lesz, aki modellként, filmproducerként és a szépségiparban is maradandót alkotott. Ikonikus Fabulon-lányként kezdte karrierjét, majd a magyar divat és film meghatározó alakjává vált. A Fashion HUB életútinterjút megelőzően pályafutása fordulópontjairól, személyes stílusáról és a külső-belső szépségről mesél nekünk röviden.
Modellkarrier, filmproduceri munka és szépségipari tevékenység. Melyik terület hozta el leginkább a (kreatív) kiteljesedést?
P.Á.: Modellként nem szükséges kreatívnak lenni, mert azok,
akikkel együtt dolgozik és akikre rábízza magát - akár fotós, akár
reklámfilmes, akár divattervező - ezt az oldalt biztosítják. Egy modell sokkal
inkább eszköz a kreatív emberek kezében. Ha a három tevékenység közül kell
választanom, akkor természetesen a filmezés a legkreatívabb része a
karrieremnek. Mert bár én nem alkotóként, hanem producerként veszek részt a
projektekben, de a filmezés annyi váratlan helyzetből áll, annyira
kiszámíthatatlan, hogy még egy producernek is szüksége van némi kreativitására.
De persze a szépségipar (amibe két évvel ezelőtt csaptam bele) is megköveteli
az absztrakt gondolkodást.
Ha visszatekintesz a pályád kezdetére, van-e olyan emlékezetes fotózás vagy divatprojekt, ami különösen meghatározó volt, és miért éppen az?
P.Á.: Számomra a kezdet volt igazán meghatározó és érdekes
időszak, mert három párhuzamos szálon indultam el a szakmában. Az első, amikor
spanyol tolmácsként a Rothschild szalonba vittem egy magas rangú dél-amerikai
delegáció hölgytagjait. Ugyan ott én voltam a megrendelő, én rendeltem meg a
bemutatót a vendégeknek, de Rotschild Klári néni (aki abban az időszakban a
divat nagyasszonya volt) megkért, hogy legyek a modellje. A következő nagy
bemutatóján már menyasszonyként szerepeltem a színpadon. Mindeközben Sándor Pál
Budapest összes gimnáziumát végigjárva beválogatott készülő filmjének, a
Szeressétek Ódor Emíliát c. produkciójának szereplői közé. A harmadik
párhuzamos szál pedig maga a Fabulon plakát volt. Németh Andrea portrésorozatot
készített rólam a vizsgakiállítására, a Képzőművészeti Főiskolán. A Kőbányai
Gyógyszergyár (ma Richter Gedeon), az újonnan piacra dobott kozmetikai
termékcsalád kampányához vásárolta meg ezt a fotót. A film, fotó és
divatbemutató körülbelül egyszerre, egy éven belül indult el az életemben -
egymástól függetlenül, párhuzamosan és egy kicsit véletlenszerűen.
P.Á.: Az igazság az, hogy hivatalosan nincs közöm a
divatszakmához, ugyanakkor nagyon is részt veszek benne, mert érdekel. Érdekel
az, hogy hol tart a divat vagy egy-egy tervező, érdekelnek az aktuális
tendenciák, foglalkoztat, hogy ki meddig tud eljutni. Szeretek divatbemutatókra
járni, abszolút követem a magyar divatot, és nagyon drukkolok azoknak a
tervezőknek, akik arra érdemesek, hogy a külföldi pályát is képesek legyenek
megtapasztalni. Annyira apró piac vagyunk, elképesztően nehéz egy jó
designernek kizárólag a hazai keretek között sikeresnek lennie. Szerencsére a
nemzetközi elismerésre is látunk példát, akár, ha a Nanushka-t, vagy éppen az Aaron-t
említjük.
Mit tanácsolnál azoknak a fiataloknak, akik a divat, design vagy a szépségipar területén szeretnének elhelyezkedni, és mik azok az értékek vagy készségek, amik elengedhetetlenek egy sikeres karrierhez?
P.Á.: Vannak alapkérdések, amiket teljesíteni kell ahhoz, hogy
valaki sikeres legyen - függetlenül attól, hogy milyen pályát választ.
Megbízhatónak, dolgosnak, pontosnak, józannak, rugalmasnak kell lenni: ezek
mind olyan tulajdonságok, amelyekkel (bármilyen területen mozog) rendelkeznie
kell. Az olyan fokozottan bizonytalan és piacnak kiszolgáltatott iparágakra,
mint a divatszakma vagy akár a filmszakma, ez még fokozottan érvényes.
P.Á.: Elsődleges szempont, hogy jól érezzem magam abban, amiben éppen vagyok. Azt mondanám, egy kicsit divatfüggetlen az öltözködésem - elvégre azért nem dobok el egy darabot, mert tavalyi, de még azért sem, mert tíz évvel ezelőtt vásároltam. Ha valóban jól érzem magam az adott ruhában, vagy úgy látom, hogy a mai napig megállja a helyét, akkor viselem, ennyire egyszerű. Persze, minden szezonban beszerzek egy-két új darabot, de a ruhatáramat az állandóság jellemzi: ha valaki belenéz a szekrényembe, akkor egy elég homogén kép tárul elé. A divat folyamatosan változik, sőt, szerintem kicsit túl gyorsan is, de változik, míg az én hozzáállásom állandó marad.
A fehér ing visszatérő eleme a stílusodnak – többször említetted, hogy mennyire szereted viselni. Miért tartod ezt a ruhadarabot ennyire fontosnak?
P.Á.: A fehér ing azért is egy alapkérdés nálam, mert bárhova,
bármikor, bárkin jól mutat. Nem tudok olyan életkort, eseményt, évszakot,
napszakot mondani, amikor egy fehér ing nem állja meg a helyét. Ha az ember jól
akar kinézni, nem kell sokat gondolkodni, ha van néhány szép fehér inge. A
ruhatáram egy része fehér ingekből áll - egyiktől sem válok meg, és ha valamire
rá is untam, néhány év múlva ismét előveszem, amikor már megfeledkeztem arról,
hogy mennyit hordtam. Van is egy Fabulon fotóm a '70-es évek végéről, amin egy
gyönyörű, bő szabású fehér inget viselek. A kolléganőmtől kaptam kölcsön, és
valahogy azóta is ez működik nálam.
P.Á.: A 21. században rengeteg lehetőség van arra, hogy az ember megváltoztassa a külsejét, így nagyon óvatosan kell bánnunk ezzel. Nem vagyok plasztikai beavatkozás-ellenes, ugyanakkor nagyon fontosnak tartom felhívni a figyelmet arra, hogy lehet egyszerre fókuszálni az egészségre és a szépségre. Ma már tudjuk, elengedhetetlen, hogy kívülről-belülről ápoljuk magunkat. Ennek tudatában hoztam létre saját brandemet a Pataki Ági TITOK Multivitamin és Halkollagén Peptidek termékcsaládot és dolgozom jelenleg egy kozmetikai termékcsalád fejlesztésén is. A fizikai aktivitás pedig elengedhetetlen mind az egészségünk, mind a szépség megőrzésének kérdésében. Nincsenek csodák, de a tudatos életmóddal, törődéssel hosszú távon biztosítható az egészséges, kellemes megjelenés.
A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) HUB programját itt találjátok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése