2019. ápr. 30.

Az én kertem a tiéd is!


A gangos zuglói bérház kapuja mögött sok városlakó által áhított, nem mindennapi látvány fogad. Pár lépésre a nagy forgalmú, poros pesti főutak zajától egy csendes, zöld ligetbe csöppenünk, ahol flóra és fauna harmonikus egységben él és növekszik egymás mellett. Stílusos módon a közösségi kert ötletgazdája is a lakók egyike, aki nem csak tervezője, de gondozója is a rendezett „urbán- dzsungelnek”. Miközben emeleti műhelyében kis palackkerteket ültet különleges technikával. Kérdéseinkre Muhari Rita válaszol, csodás floráriumok társaságában.



Honnan jött az ötlet és milyen lehetőség segített a közösségi kert létrejöttéhez?
A több mint 100 éves ház lekövezett udvarán a vízelvezetés nem volt megoldott, eső után egy nagy tó keletkezett, az udvar ettől már süllyedni kezdett. A szuterének vizesedtek, erre kerestünk megoldást. Egy építész azt javasolta, hogy betonozzuk le az udvart, ekkor jött szembe a MOL zöldövezet pályázata, amin kimondottan társasházak zöldítésére lehetett pénzt nyerni. Úgy gondoltuk, hogy ha az udvar egy része kert, akkor kisebb területen kell a burkolatot cserélni miközben a vízelvezetést is megoldjuk.




Mi volt a Te szereped a projektben? Jelenleg miben állnak a gondozási feladataid?
A kétfordulós pályázatot koordináltam, szerveztem a közösségi tervezés lépéseit, elkészítettem a végleges kertterveket, összeállítottam a növénylistát, árajánlatokat kértem, intéztem a beszerzéseket és a legfontosabb, hogy szerveztem a lakók által végzett kivitelezést, mert a kertet a lakók építették. Jelenleg az öntözést programozom, ha kell permetezek, minden évben ültetek egynyáriakat, ritkítom, metszem, pótlom a növényeket. Ez egy háromemeletes gangos régi bérház kis udvara, így napfényt alig kap, két év alatt derült ki, hogy mely növények érzik igazán jól magukat.




Hogy változott meg a házban élők életminősége, a hétköznapok szokásai és az ingatlanok értéke a kert jóvoltából?
A lakók elkezdték használni az udvart, lejárunk kávézni, beszélgetni, van egy kis homokozó is. Az udvar sokkal világosabb lett és a sok zöldnek köszönhetően a levegő is sokkal jobb. Az ingatlanok értéke felment, a házban árult lakások nagyon gyorsan új gazdára találnak.


Mióta rendezed saját palackkertjeidet, hol láttál hasonlókat? Mit kell tudni a floráriumokról, kiknek ajánlod e miniatűr kerteket?
A floráriumokat komolyan 4-5 éve építem, a neten lehet látni hasonlókat. Két éve árulom is őket, ennyi idő kellett a kisérletezésre. Bármilyen szép üveg beépíthető, de az én specialitásom az, hogy szűk szájú üvegeket ületetek be, nagyobb kihívás úgy, hogy nem lehet az üvegbe kézzel belenyúlni. Egy szűk szájú florárium nagyon kevés gondozást igényel, elég ha 1-1.5 havonta vagy még ritkábban kap pár csepp vizet, ezért olyanoknak is ajánlom, akik sokat utaznak vagy időnként elfelejtik a növényeket meglocsolni.


Kerti riportomat nyomtatásban a SzépLak Magazin tavaszi lapszámában találjátok. Köszönöm a megosztásokat! Csatlakozz a Vizitkártya oldalhoz, hogy ne maradj le a következő otthonkalandról.

(Palackkertek, floráriumok : www.magikuskert.hu    Ipari üvegek, koncepció: www.artkraft.hu  
üvegfotók: Rónai Gergely kertfotók: Script stúdió)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése