2024. ápr. 26.

Közel Afrikához

 Vendéglátónk otthonának részletei és dísztárgyai akár a „Távol Afrikától” kultfilm díszletei is lehetnének, míg ő maga közelebb van az egzotikus kontinenshez, mint azt gondolnánk... Morris Andrea, a „Close to Africa„ alapítvány ötletgazdájánál jártunk.



A szecessziós műemlék házban található lakás több átalakuláson keresztül, kalandos fordulatokkal nyerte el végső formáját. Miként lett kétszer is a tiéd saját budai otthonod?

1997-ben egy Express hirdetés alapján jöttem el ebbe az utcába és egyből beleszerettem a környékbe, az angolos stílusú házakba. Még aznap ajánlatot tettem a lakásra, pedig még azt sem tudtam, hogy honnan kérek majd kölcsön rá. Megvételekor a lakás még csak  egyszemélyes volt, ebből nőtte ki magát a mai nyolctagú családom lakhelyévé, ami három lakás egybenyitva. 2000-ben beépítettem hozzá a tetőteret, amikor a gyerekek születtek, majd 2005-ben sírva mentem el innen, amikor el kellett adnunk az otthonunk, mert Angliába költöztünk. 10 évre rá nagyot dobbant a szívem, amikor egy ingatlan hirdetésen észrevettem, hogy újra eladó a régi lakásom és visszavásároltam az addigra már háromszorosára bővített otthont.





Lakberendezői vénával alakítottad ki az otthon miliőjét, a terek funkcióit. Melyek lettek a kedvenc redesign megoldásaitok, bútordarabjaitok?

 2015-ben az addigra már nyolc fős mozaik családunk lakóterét pillangó alakúra képzeltem el, ahol az egyik szárnyban az én három nagy gyerekem, a másikban a férjem három kis gyereke lakik, középen mi és a közös terek helyezkednek el. A lakást végül e szerint kiviteleztük.

Számomra minden bútor egy-egy emléket képvisel, nagyon nehezen válok meg néha még a divatjamúlt daraboktól is, ezért inkább átfestem, vagy új funkcióval látom el őket. Ezt hívom játékos lakberendezésnek. A régi darabokkal úgy gondolom, hogy szabadon lehet kísérletezni. Van például koloniál bútorom, ahol a csavart oszlopok autófénnyel lettek átfestve, de van kívül ezüstre és belül rózsaszínre festett „Rocker Barbie” szekrényem is.





Sokat utazó, világlátott emberként az életmódod tükröződik környezetedben. Honnan ered benned Afrika és az ott élők iránti szeretet és segítőkészség, mely mára a hivatásoddá vált?

Kétségtelenül a legnagyobb hatást Afrika tette rám. Így nem véletlen, hogy különleges afrikai műtárgyak - dogon ajtók, maszkok - és emléktárgyak vannak a lakásban. Ezeknek a mély, földszínű barnaságát bolondítják meg az időnként előbukkanó színes afrikai anyagok, szőnyegek.

1995-ben jártam először Afrikában, amibe már azelőtt szerelmes voltam, hogy ráléptem volna a kontinens földjére. Egyetemista voltam, amikor egy nomád, hátizsákos túra keretein belül, hat hétig utaztam Malawitól Zimbabwéig. Az utazásból szenvedély lett, mely e távoli kultúra és az ott élő emberek megismeréséhez, a feléjük irányuló empátiához vezetett. A túrát még több utazás követte, majd a bennem erősödő segíteni akarás szívügyemmé válva egy alapítvány létrehozásában csúcsosodott ki.

A „Közel Afrikához” alapítványunkat olyan sikeres magánemberek alkotják és működtetik, akik elkötelezettek abban, hogy valamit visszaadjanak a világnak abból, amit kaptak. A munkánkat pedig olyan lelkes önkéntescsapat segíti, akik nélkül nem lehetnénk azok, akik vagyunk. Nagyszerű érzés egy ilyen csapat tagjának lenni, akik mind önzetlen, nyitott szívű emberek.




Mesélnél arról a redesign projektről, amit a „megszínesített” farmerruházat képvisel? Milyen ügyet segít, aki megvásárolja ezeket az egyedi ruhadarabokat?

A „Hint of Africa”, egy afrikai design az afrikai nőkért, melynek teljes bevételét az afrikai nők megsegítésére fordítjuk, így bárki hozzájárulhat ahhoz, hogy méltóbb életet élhessenek. Márkánk elkötelezett abban, hogy egyedülálló afrikai stílusú, újrahasznosított ruhákat kínáljon egész Magyarországon. Elhozzuk hazánkba az afrikai kontinens gazdag, színpompás textíliáit, melyeket felvéve bárki úgy érezheti, hogy elrepítettük Afrikába. Célunk, hogy a kész termékek mellett, bármely régi ruhadarabot újjá tudjunk varázsolni egy kis afrikai anyaggal fűszerezve. Személyesen kutatom fel és hozom haza a textíliákat afrikai útjaim során. A „Hint of Africa” nemcsak egy design, vagy egy szenvedély, hanem egy út ahhoz, hogy létrehozzuk az afrikai nők számára a Remény Házát, a „House of Hope”-ot. A Hint of Africa sikere, ennek a nőközpontnak is a sikere, ugyanis minden eladott termék ára hozzájárul a ház felépítéséhez, létrehozásához. Egy nőközpontot hozunk létre, ami biztonságot és lehetőséget ad majd az erőszak és a gyermekházasságok elől menekülő lányoknak.

Mert legyen az saját gyermekem, vagy épp egy afrikai - számomra mások inspirálása okozza a legnagyobb örömet !






A cikk a www.alkotoenergia.hu portálon jelent meg. Színes farmerruházat: www.kozelafrikahoz.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése