Bár gazdag pályájukat bemutatni lehetetlen feladat egyetlen cikkben, de a mögöttük álló év történéseiből kirajzolódnak sűrű hétköznapjaik. Saját alapítású szabadiskolájukban találkoztam a két, különböző életutat bejáró, mégis közös sorson osztozó alkotóval.
N.A.: Érdekes kontrasztot
jelentettek az elmúlt időszak eseményei, mintha egy érzelmi hullámvasúton
ültünk volna. Mert bár a világban egy nagyon komoly és drámai paradigmaváltás
tanúi lehettünk, az egyéni sorsok, köztük a mi szakmai életünk is próbált a
saját medrében haladni. Számos kiállításunk volt a nehézségek ellenére is, sőt
az iskolánk is működött, korlátozott létszámmal. Legfőbb eseményünk Gábor
életmű tárlata volt, mely a Kultér internetes oldal éves mérlegében elnyerte a
2020-as év harmadik legjobb képzőművészeti kiállítása címet. De az én munkáim
is szerepeltek az októberi ArtMarket két standján (Ady 25 Galéria és Lena Roselli
Galéria), a 67. Vásárhelyi Őszi Tárlaton, a kecskeméti Cifrapalotában rendezett
X. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálén, valamint a Műcsarnok II. Képzőművészeti Nemzeti Szalonjában
is. Izgalmas projekt volt a 160 éves Ligne Roset magyarországi márkaboltjába szervezett
bemutatkozásunk, ahol az exkluzív designbútorok mellé válogattunk mindkettőnk festményeiből.
Tavaly elmarad önálló kiállításomat pedig az Ady 25. magángaléria idén
márciusban rendezi meg. Szeretettel várok minden érdeklődőt a különleges budai
villába, az eseményről közösségi oldalamon tudósítok!
N.G.: A
közel 3oo munkát tartalmazó tárlatom két elhalasztott időpont után
2o2o. októberében nyílt meg a szegedi REÖK Palotában. Dr. Nátyi Róbert kurátorral a műtermemben
kiválasztott, majd gondosan becsomagolt több száz képet hónapokig kerülgettük
saját otthonunkban és ehhez jöttek még a magán- és közgyűjteményekből bekért
munkák. A palota két szintjének összes termét megtölti a tematikus csoportokba
szedett, pályám ötven évét felölelő anyag, az 1970-es évektől egészen a
legfrissebb művekig. Valamennyi alkotói korszakomat lefedik az első emeleten helyet
kapó grafikák, a második emeletei festmények és a köztük lazán elhelyezett
háromdimenziós szobraim és „faragott képeim”. Búvópatakként fel-feltűnő kedvelt formai
elemeim – az angyalokra emlékeztető szárnyas figurák – ugyanúgy megjelennek a képeken, mint az
ember és a táj kapcsolatára utaló motívumok: az alföldi világa, a tiszai ártér
hangulata. E „tájmetszeteimben” a térséghez való kötődésem, a csongrádi
emberekkel való kapcsolatom és a Csongrádi Művésztelep hatása tükröződik,
melynek 1975-ben alapító tagja voltam. Munkáimon
megjelenik a bárány motívum is, mely számomra a tisztaság, az őszinte szeretet és
az áldozatszerep jelképe. A kétezres évektől megszületett „tájcsapdáimban” már a
természeti környezetünk iránti felelősségünkre, világunk sérülékeny voltára
reflektálok. Az üzenet nyomatékosított változata a Provence-i vidéken
ihletődött „tájsebek”, mint megfestett vizuális élmények. A tárlat „több
rétegű” címe: Átkelés. Melynek hétköznapi változata a folyón, hídon, ajtón való
átlépés, ami átvitt értelemben akár egy magasabb minőségbe is vezethet. Vagy
lépések sorozata, mint amikor a puszta látványból - az absztrakció jóvoltából -
művészi alkotás születik. De az átkelés egy személyes invitálás is, mely a képzőművész
privát világába vezeti a befogadót. A többit a látogatókra bízom, akik megnézhetik
a kurátorok online tárlatvezetését a REÖK honlapján. Reméljük, még március
folyamán újra nyithat a kiállítás!
Gyermeketek születése, az anyává válás nem csak a családi fotók számát növelte, de egy új festői korszakot is generált. Kérlek Alexandra, mesélj az élményről és legújabb képeidről.
N.A.: Nagyon vártuk már
kisfiúnkat, aki 2o19 novemberében megérkezett hozzánk. Így szinte észre sem
vettük a karantén időszakot, illetve épp jókor jött nekünk ahhoz, hogy Emilke
első évének minden percét alaposan kiélvezzük… Sokat voltunk hármasban és ez a
háborítatlan időszak jót tett nekünk. Mert békeidőben sincs nagyobb béke, mint
amikor a litográf-prés és a pesti műhely helyett a fél éves papírgyűrkésző
óvására fordíthatom az időm. A fatáblák és pigmentek még várakozhatnak,
egyelőre csak fecnik, vázlatok születnek. Gábor életmű kiállítását – melynek
eredeti időpontja a szülésemmel esett volna egybe – szintén elhalasztottuk
életünk nagy eseménye miatt. És igen, a legutóbbi „madonnás” korszakom egy új
motívummal gazdagodott, az új készülő sorozatom címe: Anyahajók. Művészetemben egy
izgalmas kitérő, hogy a reneszánsz téridézetek, épületszerkezetek mellé
bekúszott a „kiismerhetetlen személy”, aki teret követel magának, de mégsem
foglalja el az egész képteret… Személyes és személytelen. De sehogy sem mai.
Sehogy sem expresszív és kinyíló. Zárt, titokzatos és „őriző”. Ő az új alany,
és az állítmányok a megszokott képterek.
Elhúzódó fenségesség és egyszerű konstruáltság. Maradok a harmónia
keresésénél, a lírai váratlanságoknál. Nem csak a jelent keresem, hanem a belénk
ágyazott múltat, a lehetséges jövőt, a megoldhatatlan kompromisszumokat. Az
emberi tartást és a mindig aktuális, szépségre épülő legendát.
Miközben iskolátok a tavalyi kerek évforduló után a tizenegyedik évébe lépett, a jelenlegi korlátozások alatt is fogad tanítványokat. Miként épült az alkalmi tanítványokból valóságos, összetartó közösség, melynek programjai országhatárokon túlra is kiterjednek?
N.A.: Tanítványaink számát több száz főre becsüljük és a
közösségépítés „természetes forrása” Gábor négy évtizednyi tanári hivatása a
Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő Tanszékén. Számos, már művésszé érett
egykori tanítványának gyermeke, sőt unokája is jár hozzánk. Iskolánkban
koccintással és házi lepénnyel indul a tanév, melynek dolgos hétköznapjait
közös tárlatok, szalonestek és múzeumlátogatások tarkítják. Célunk, és
elképzelésünk, hogy a régi festészeti-, sokszorosító grafikai-, rajzi
eljárásokat ne csak a tanórákon népszerűsítsük, hanem bentlakásos nyári
táborainkon, vagy mesterkurzusainkon is. A művészi grafikai nyomatok kulturális
hátországát is bemutatjuk azoknak, akik közelebb szeretnének kerülni ehhez a
gyönyörű szakmához. Ezeket az össz-művészeti alkalmakat különleges vidéki
helyszíneken – Mezőtúron, Miszlán, Csongrádon – tartjuk, de a tavalyi év nyári
kurzusát saját kertünkben rendeztük meg. Élményszámba mennek a Vivaldi
Travellel karöltve szervezett csoportos kulturális kirándulásaink, melyekkel
Európa számos országába járunk. Mivel idén a felvételik sem maradnak el,
korlátozott létszámban ugyan, de a szokásos előkészítő csoportjainkat is
megtartjuk, ahol speciálisan a szakirányú egyetemi, főiskolai felvételik
elvárásainak megfelelően készítjük föl tanulóinkat – évek óta nagy sikerrel.
Emellett fokozatosan szeretnénk újraindítani a hagyományos festészeti, grafikai
technikák oktatását kezdőknek és haladóknak egyaránt, hiszen komoly igény van a
művészetre, az alkotásra e nehéz időszakban is...
Az írás az artnews.hu kulturális portálon jelent meg: http://artnews.hu/2021/03/03/mindannyian-atkelok-vagyunk-beszelgetes-nagy-gabor-es-nadas-alexandra-kepzomuvesz-hazasparral/
Linkek: https://www.nadas-alexandra-kepzomuvesz.hu/
http://www.facebook.com/nanartgrafika
https://www.nan-art-rajztanoda-es-grafikai-muhely.hu/
http://nagy-gabor-festomuvesz.webnode.hu/
Fotók:
Böjtös Kinga: műtermi
képek
festmények, portré,
iskola: NaN-art
Ligneroset bútorbolt
kép: Mázsi Boglárka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése