„Mindenkinek kell találni nálunk valamit, amit meg tud fizetni. Ha az otthonába így kerül egy műtárgy, mindig érezni fogja ezt a megkapó, jótékony bizsergést” – vallja Koós Ágnes, galériatulajdonos. A budai üzlet sajátosságairól, a világban mindenhová eljutó magyar műtárgyakról és a válság alatti, válság utáni életről beszélgettünk. Interjúnk.
Amikor először hallottam a
járványról, akkor azt gondoltam, hogy Európa kimarad ebből a szörnyűségből, sőt
még érdekesebb desztinációnak tűnhet a turizmus számára. Tudomásom volt róla, hogy
sokan „átbukkoltak” tehetősebb utazók Kína helyett pl. Budapestre. Galériánk
vevőkörét a Budai Várnegyedben a jól szituált külföldi –csak elvétve ázsiai-
látogatók adták. A Tripadvisor szerint a város 10 legjobbja között szerepel. Akkor
rendültem meg igazán, amikor a kínai gyárakat majd az olasz autógyárakat zártak
be. Nem emlékszem, hogy ilyenre lett volna korábban példa. Egy pillanat alatt felfogtam,
hogy ez egy nagyon hosszú menetelés lesz, sőt elsősorban gazdasági és
társadalmi válság jön, s minden meg fog változni. Azt mondják, hogy az
emberiség nem tanul a hibákból, én pedig úgy gondolom, hogy mindig van egy
„maroknyi” józan és tevékeny ember, akinek köszönhetően még létezünk ezen a
bolygón. Amikor születtem két milliárdan voltunk, most már majdnem négyszer
több kreatív agy, nyolc milliárd gondolkodó, álmodozó ember él, akik a
globalizációnak köszönhetően számos módon össze vannak kötve.
Mint magánember, mit hozott ki
belőled ez a befelé fordulós időszak? Volt-e időd egyfajta visszatekintő
összegzésre, ami akár mentális kapaszkodót is jelenthet a lelki egyensúly
megtartására?
Fantasztikus, hogy az ismeret megosztáshoz nem kell személyesen találkoznunk, de a vírus megmutatta, hogy mennyire kényes a valóvilág egyensúlya, ha átlépünk határokat. Az „első hullámnak” keresztelt 3 hónap karantén alatt azt csináltam, mint mindenki más: takarítottam, finomakat főztem, maszkokat varrtam, leveleztem a művészeinkkel és készültem az őszre, hogy a kiállítási terveket megvalósítsuk. Órákat néztem a külföldi szakmai híreket, interjúkat. Naponta kétszer kutyasétáltatás miatt és pár naponta bevásárlás címén elhagytam a lakást. Néha még a várba is felmerészkedtem. Megrázó volt az üres utcák és terek látványa. Ugyanakkor jóleső érzés volt felidézni, hogy közel egy évtizede számos kezdeményezésben vettünk részt, ami a műtárgypiac követhetőségére és élénkítésére jött létre. Gondolok itt az Art Market Budapestre, a Kortárs Műgyűjtő Akadémiára, a művészeti tanácsadásra szakosodott Art Advisoryra, vagy az éppen szerkesztés alatt álló Art Lexikonra, és együttműködtem a Magyar Üvegművészeti Társasággal is. A kezdetek óta minden évben hivatalos partnerként szerepeltünk a CAFé Budapest és a Ars Sacra kortárs művészeti fesztiválokon. Jó érzés, hogy miközben egy sajátos egyedi utat járunk, nem vagyunk teljesen egyedül.
Amikor júliusban megnyitottam, a „lakók Mekkája” lett újra a galériám és nosztalgikus érzések öntöttek el. Éppen úgy összehozott bennünket a baj, ahogy a tíz évvel ezelőtti megnyitón, amikor éveken át szenvedtük el a várnegyed felújításait, a folytonos építkezést. Mivel nem volt forgalom az Országház utcában, zavartalan terünk volt, amit kihasználtunk közös rendezvényekre. Bárki jöhetett az ötletével, megcsináltuk! Volt tökfaragás, rajzverseny, farsangi felvonulás, gyerekeknek középkori játékok, rongyvirágos Pünkösd, garázsvásár, szomszéd ünnep, számos kutyás összejövetel. Némelyik akkor hírverést kapott, hogy még Szegedről és a Dunakanyarból is eljöttek családok. Ebben az első kerületi „polgárvárosban” már addig is volt egy élénk szalonélet, számos hivatalos kulturális esemény, de a mi összejöveteleink spontán, egyéni kezdeményezésre jöttek létre, talán jobban a magunkénak éreztük, nem csak mi, hanem az üztlettulajdonosok és éttermesek is. Férjemmel felváltva minden nap élveztük ezt a kitüntetett életet. Valóságos közösség épült a Kiskép galéria köré és ez volt a mi profitunk! Mert az biztos, hogy a jól megválogatott kortárs anyag, a speciális műfaji választék, a festmények és üvegszobrok, az üzlet sajátos hangulata, a 40 egyéni és csoportos kortárs kiállítás, -amit nem csak a galériámban, de a vár számos intézményében megszerveztem,- többet hozott hírnévben és anyagilag. De azt, hogy szoros kötelékben éltünk a környezetünkkel, bizonyára megérezték a látogatóink, akik nem csak műtárgyat, hanem helyi élményt is vittek magukkal.
Nem hiszek abban, hogy az online
értékesítés fogja megmenteni a galériákat és én nem törekszem rá. Sokan
bíztatnak még a művészek közül is, mondván „mindenki” ezt csinálja. Szerintem
attól, hogy youtube-on szól egy koncert, vagy filmen hallhatjuk a tenger
morajlását, még nem leszünk boldogok, mert érezni akarjuk a lüktetést, a
csendet, a sós szellőt, a teret. Ilyen a műtárgy is. Lüktetése, tere, energiája
van, amit személyesen kell megélnünk. Mihály fiammal tíz éve vezetjük a www.mutermek.com című blogot, mely műterem
látogatásokról szól, ott lehet tájékozódni az eseményeinkről is, valamint a
galériában szereplő tárgyakról. Mivel angolul is írjuk, jönnek rá érdeklődők,
ez azonban kevés a működéshez. Többet kell foglalkoztunk vele, eddig el voltunk
kényeztetve, mert a világ járult elénk. Az indulásakor a műtermek.com valójában
Mihály fotószenvedélyét volt hivatott szolgálni. Sokakat meglepett, hogy egy
érettségi előtt álló fiatalember mit keres a mamájával egy műteremben. Száznál
több helyen jártunk még az egyetemi évei alatt is, de ezt ma már nem várható el
tőle. Jó munkát végzett, ami abból is látszik, hogy évek múlva is folyamatosan
belebotlunk a blog fotóira, nagy portálokon.
Nem számítok arra, hogy
mostanában helyre áll a turizmus, ezért elköltöztettem és megnyitottam a
galériámat a várból a vár aljában, ami ismerős környék számomra. A
szomszédomban van a Tér-Kép Galéria, ahol két üvegművészeti kiállítást is
szerveztem már több, mint 40 művész részvételével. Most szívből szeretném, ha itt is meglenne az nyüzsgő
élet, ami jellemezte eddig a Kiskép Galériát, ami kifejezetten az úgynevezett „impulzus
vásárlásra” lett kitalálva. Aki belép, azt fogva kell, hogy tartson egy kép, egy tárgy és mindenki találjon valamit, amit meg tud fizetni. Ha
otthonába így kerül egy műtárgy, mindig érezni fogja ezt a megkapó, jótékony
bizsergést. És ezek az alkotások ott lógnak Los Angelesben egy producernél, New
Yorkban egy cégvezetőnél, Bostonban egy diáknál, vagy egy magazintulajdonos
íróasztalán, Kolumbiában, ahonnan a család kétszer is elutazott hozzám, hogy
vásároljon a gyűjteményükbe! Vagy Londonban egy híres építészirodában,
Németországban egy Herendi gyűjtemény mellett, Párizsban egy festőművésznél, Hong Kongban egy
divattervezőnél, aki úgy bevásárolt, hogy taxit kellett hívnia hogy a szállodába elvigye a „zsákmányt”! Egy szociológiából doktoráló koreai
fiatalember pedig azért foglalkozott velünk, mert olyan kicsi boltokat keresett
a világban, ahol helyi alkotók és mesterek munkáit lehet látni… Azt a kérdést
boncolgatta, hogy mennyire tudják kiegyensúlyozni a rohamosan terjedő
multinacionális ízlést. Annyira elégedett volt, hogy másodjára a családját is
elhozta. Nos, én ezeket a személyes élményeket szeretném átélni újra, élőben!
A riportcikket az egy.hu online magazinban publikáltam: https://egy.hu/kult/aki-belep-azt-fogva-kell-hogy-tartsa-egy-kep-egy-targy-interju-koos-agnessel-108598
fotósok: Böjtös Kinga, Kakas Mihály fotói (új galéria és műtárgyak):
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése